بحران مالی سنگ بزرگ پیش روی کمانداران

 

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ (۱۱:۰ق.ظ)
خبرگزاری موج :

هر چند تیراندازی باکمان ایران در سال 88 با ساخت و تکمیل سایت تخصصی خود گام بلندی را برای توسعه این رشته برداشت اما بحران مالی سنگ بزرگی پیش روی کمانداران انداخت که تقریبا نیمی از برنامه های فدراسیون را تعویق یا لغو کرد.
به گزارش خبرنگار موج، به جرات می توان گفت سال 88 سال طلسم سفرهای کمانداران بود، اگر سفر به تایلند در اسفندماه سال 87 را از لیست اعزام های تیم ملی بیرون کنیم کمانداران در سال جاری 5 سفر برون مرزی را به جام جهانی دومینکن(فروردین ماه سال جاری) به دلیل مشکلات مالی، مرحله دوم جام جهانی در کرواسی(اردیبهشت ماه سال جاری) به دلیل مشکل روادید، مرحله سوم جام جهانی در ترکیه(خردادماه سال جاری) مشکل اسکان تیم ملی در چند هتل شهر آنتالیا و عدم هماهنگی میزبان، اردوی تدارکاتی کره جنوبی به دلیل عدم موافقت شورای برون مرزی از دست دادند.


کریم صفایی رئیس فدراسیون تیروکمان امسال ریسک بزرگی کرد و با واگذاری بخش عمده ای از بودجه فدراسیون و تامین اعتبارات خارج از این مجموعه برای تکمیل فاز اول سایت تخصصی تیروکمان در آزادی که در نوع خود در منطقه بی نظیر است توسعه این رشته را چندین سال جلو انداخت.
فدراسیون با ساخت این مجموعه توانست اعتماد مسئولین آسیایی را در دریافت میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا در تهران(2011) بدست آورد و با متمرکز شدن تمامی تمرینات تیم ملی و مسابقات و کاهش هزینه های این بخش ها کار بزرگی صورت دهد.
صفایی تمامی مشکلات مالی امسال را ناشی از این ریسک بزرگ می داند و می گوید: "بخش عمده ای از بودجه فدراسیون صرف ساخت سایت تخصصی تیروکمان در آزادی شد و همین مسئله فشار زیادی را از لحاظ مالی به فدراسیون وارد کردو باعث شد تا نتوانیم نزدیک به 30 درصد از برنامه های خود را به اجرا درنیاوریم."
مشکلات مالی کمانداران در این سال به اندازه‌ای بود که برخی نزدیکان فدراسیون حد بحران را از خرید کاغذ A4 تا پرداخت حقوق معوقه چهار ماهه کارمندان توصیف می کردند. مشکلات مالی حتی به باشگاه ها هم رسیده بود به طوریکه رقابتهای لیگ خارج از سالن تا آستانه تعطیلی نیز پیش رفت. رقابتهای لیگ داخل سالن هم که قرار بود در فصل پائیز برگزار شود بعد از چندین بار وقفه به 20 اسفندماه موکول شد.
البته فدراسیون تیروکمان امسال دل به دریا زد و با پیگیری فراوان مجوز ورود کمان و تیر را دریافت کرد تا از این پس بدون نیاز به واسطه و با قیمتی متعادل تر اقدام به واردات تجهیزات این رشته کند و در نهایت این مسئله به سود تمامی ورزشکاران، ملی پوشان، هیئت ها، مراکز آموزشی و باشگاه ها تمام شد.
زوج مربیان کره ای تیم ملی امسال سال پر استرسی را پشت سرگذاشتند به دنبال سفرهای لغو شده تیم کار آنها سخت تر شد و حتی نتایج مسابقات قهرمانی جهان در کره نیز آنها را تا مرز برکناری پیش برد اما باید منش و تاثیرگذاری کار و تفکر آنها را در هدایت ملی پوشان ستود. امسال تیراندازان زن کشورمان یک گام جلوتر از مردان بودند. در سالی که از بسیاری جهات زنان هم پای کمانداران مرد در میادین داخلی و برون مرزی حرکت کردند شاهد رکوردشکنی پی در پی و کسب نخستین سهمیه المپیک نوجوانان برای ایران توسط "سمیه شیریان" 16 ساله در اندونزی بودیم. در این سال موفقیت های کمانداران مرد نیز با ارتقاء رنکینگ جهانی و کسب مدال در مسابقات قهرمانی آسیا و بازیهای داخل سالن آسیا استمرار یافت.
با تمام این تفاصیل در وصف سختی ها و موفقیت های این رشته، فدراسیون تیروکمان در همان نخستین روزهای سال دو کماندار المپیکی خود را از دست داد. حجت الله واعظی به سمت مربیگری رفت و نجمه آبتین با پا گذاشتن به زندگی مشترک خانوادگی و پیگیری مراحل درمان آسیب دیدگی کتفش وارد حاشیه شده و از تیم ملی جدا شدند که مطمئنا این تلخ ترین خاطره برای جامعه کماندار کشورمان در سال 88 بود.
با این حال فدراسیون درکاری نوین درهای تیم ملی را در بازیهای آسیایی داخل سالن هانوی ویتنام بر روی تیراندازان قدیمی چون صادقی، نجمه آبتین، رضا زمانی نژاد، سکینه قاسم پور و دادن فرصتی دوباره برای کسب مدال در میادین آسیایی باز کرد.
البته کریم صفایی در تقابل میان برخی ملی‌پوشان اسبق و مربیان کره ای همیشه گوی دعوا را در میدان مربیان می انداخت و تاکید می کرد:" خط قرمز ما مربیان تیم ملی هستند و هرکس این خط قرمز را در تیم ملی رد کند باید ابتدا مشکل خود را حل کند تا بتواند دوباره به تیم بازگردد. اصول فدراسیون مربی محوری است و هرکسی با مربی سازش نکرد در حقیقت خود را از تیم ملی خط می زند."
به قول کریم صفایی رئیس فدراسیون تیراندازی باکمان که بعد از گذر از سختی‌ها و ناکامی‌ها می‌گوید:" این نیز بگذرد" سال 88 نیز گذشت. اما صفایی گذر از این سال را برای کمانداران با ارزش می‌داند و می‌گوید:" سال خوبی بود و حرکت ما به سوی آینده سریعتر بود و مطمئن هستیم که در سال 89 شاهد یک جهش خوب در تیروکمان خواهیم بود. رشته‌های مختلف تیروکمان چون کمانگیری روی اسب، کراس بو و 3D هم راه‌اندازی شده تا علاقمندان در هر بعدی که بخواهند وارد حوزه‌های رشته‌ای شوند که به تاکید پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص) هر مسلمان باید به فرزند خود بیاموزد."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد