سرعت تیر و مسافت آن .

چند روز پیش یکی از ورزشکاران سنگ نوردی سوالی در مورد سرعت تیر مطرح نمودند که در نوع خود جالب بود .

جواب ایشون رو بهشون دادم و باز هم برای اطمینان بیشتر  متن زیر رو از سایت هیئت تیراندازی کرج خدمت شما عزیزان خدمتتون تقدیم میکنم .


فرمول تخمین حداکثر فاصله پرواز تیر از کمان


جناب مهندس بهرامی مسئول کمیته استعدادیابی هیأت کرج فرمول محاسبه حداکثر مسافتی را که یک تیر میتواند از کمان فاصله بگیرد را برای علاقمندان ترجمه نموده و در اختیار ما قرار دادند. ضمن قدردانی از ایشان ، امیدواریم برای علاقمندان مفید باشد. بر اساس محاسبات ریاضی به این نتیجه میرسیم این تصور که تیر میتواند 2000 متر مسافت را طی کند تصور درستی نیست.

 

تخمین  حداکثر فاصله پرواز تیر از کمان

ساده ترین نوع حرکت باشتاب ثابت در صفحه، حرکت پرتابی است. اگر جسم کوچکی را با سرعت اولیه V0 تحت زاویه α نسبت به افق پرتاب کنیم، این حرکت را پرتابی و جسم پرتاب شده را پرتابه می نامیم. پرتابه در صفحه xoy یک مسیر سهمی شکل را طی می کند. نقطه پرتاب جسم را مبدأ مختصات فرض می کنیم. حرکت پرتابه را می توان به صورت حرکت یک بعدی روی محور x و حرکت یک بعدی روی محور y بررسی کرد. حرکت یک بعدی پرتابه روی محور x با سرعت ثابت انجام می شود، اما حرکت یک بعدی روی محور y باشتاب ثابت g انجام می شود.

http://www.tv7.ir/portal/images/ppics/pphys1_7.gif

 

 

  در حرکت پرتابی ، فاصله ی افقی را که پرتابه طی می کند تا به ارتفاع اولیه ی پرتاب برگردد را«برد پرتابه»     می نامند و با R نشان می دهند.

R = ( V02 Sin 2α) / g  

 در حالتی که زاویه پرتاب α= 450    باشد بیشترین برد را بصورت زیر خواهیم داشت:

Rmax =  V02 / g                                                                       

 در تیراندازی با کمان ، به شرط صرف نظر کردن از اثر مقاومت هوا ، یک حرکت پرتابی ساده را خواهیم داشت.  در این جا مهمترین مسئله یافتن سرعت اولیه تیر به هنگام رها شدن از کمان است. برای اندازه گیری این سرعت اولیه راه های عملی فراوانی وجود دارد که به آنها نخواهیم پرداخت ولی در مقابل به بررسی یک روش تخمینی برای بدست آوردن آن می پردازیم. در هنگام کشش کمان ، انرژی تیرانداز یصورت انرژی پتانسیل در آن ذخیره می شود که پس از رها کردن زه ، به انرژی جنبشی تبدیل  می گردد. بدیهی است که  انرژی پتانسیل ذخیره شده به مشخصات کمان و تیر انداز نظیر پونداژ کمان و میزان draw تیرانداز  بستگی  دارد. همچنین تبدیل انرژی نیز  بصورت کامل انجام نمی پذیر د زیرا قسمتی از این انرژی در حرکت limb ها و زه ، لرزش stabilizer ،  Damper ومانند آن تلف می شود.

به عنوان یک مثال  اگر  پونداژ یک کمان برابر 50 پوند، جرم تیر برابر 23 گرم و draw  تیرانداز  30 اینچ باشد  با فرض انتقال تمام انرژی از کمان به تیر ،  مقادیر تقریبی سرعت اولیه تیر و حداکثر برد پرتاب تیر از روابط زیر بدست می آیند.

 

    V0=1x 50 x 9.8 x (30 x 2.54/100)/( 23 /453)=85.755  m/s

Rmax= (89.746)2 /9.8 = 750.4 m


با این حساب به عنوان مثال اگر طول وزن تیر 23 گرم و پونداژ 50 پوند و طول کشش 70 سانتیمتر باشد .

تیر با سرعت 85 متر رها شده و 750 متر نیز طی خواهد نمود . 


دانلود فایل محاسبه به زبان انگلیسی /


به نقل از هیئت تیراندازی با کمان کرج

باز هم تیم ملی و. ..

با خبر شدیم که دوست عزیزمون جناب آقای امین قویمی هم به اردوی آمادگی تیم ملی دعوت شدند که به این ترتیب تعداد دعوت شدگان از همدان به ۴ نفر رسید .  

این موفقیت رو به امین  خانواده محترمش و مربی زحمت کش ایشون تبریک عرض مینماییم .

افتتاح سایت کوهستانی تیر و کمان .

به همت هیئت تیر و کمان همدان سایت اختصاصی کوهستانی تیر و کمان همدان در مجتمع توریستی گنج نامه افتتاح گردید .

این سایت که قابلیت برگزاری مسابقات تا مسافت ۳۰ متر را دارد به لحاظ واقع شدن در مکانی توریستی سهم به سزایی در شناساندن این ورزش مفرح و مهیج به هم وطنان خواهد داشت . 

عزیزانی که مایل به استفاده از امکانات این مجموعه هستند میتوانند روزهای جمعه از ساعت ۹ الی ۱۸ به سایت تیراندازی جنب ایستگاه تله کابین به استاد ارجمند جناب آقای رضوی مراجعه نمایند . 


http://dc124.4shared.com/img/330374355/d76a1c4c/_3__3.jpg?sizeM=3http://dc124.4shared.com/img/330374353/3e09b979/_3__2.jpg?sizeM=3

http://dc124.4shared.com/img/330374640/b8d01b69/_4__1.jpg?sizeM=3